Kto wie, że jest głębokim, stara się o jasność. Kto chce tłumowi zdawać się głębokim, stara się o ciemność. Bo tłum uważa za głębokie wszystko, czego dna zbadać nie może.
Bóg chrześcijański jest tak absurdalnym Bogiem, że powinien zostać zniesiony nawet jeśli istnieje.
Z największej rozpaczy można uczynić najbardziej niezwyciężoną nadzieję.
Najlepszy przyjaciel dostanie prawdopodobnie najlepszą małżonkę, ponieważ dobre małżeństwo opiera się na talencie do przyjaźni.
Po roku milczenia zapominamy gadania, a przyswajamy sobie mówienie.
Wielu trzyma się uparcie raz obranej drogi, lecz tylko nieliczni dążą konsekwentnie do swego celu.
Prawdą jest: kochamy życie nie dlatego, że do życia, lecz do kochania przywykliśmy.
Czyż nie lepiej dostać się w ręce mordercy niż do snów namiętnej kobiety?
Jeżeli ktoś żyje z tego, że zwalcza wroga, jest zainteresowany tym, aby wróg pozostał przy życiu.
Kobieta, która zrozumiała, że hamuje loty swego męża, powinna odejść. Dlaczego nie słyszy się o takich aktach miłości?
Walka jest wychowawczynią wolności.
Gdyby Bóg istotnie liczył się dla swych kapłanów wielokroć więcej od wartości doczesnych, nie zabiegaliby o nie aż tak łapczywie.
Mam skłonności do tego, że inni mnie okradają, do stawania się ofiarą wyzysku. Ale gdy zauważyłem, że to wszystko miało na celu oszukanie mnie, stałem się egoistą
Co jest szczęściem? - Uczucie, że moc rośnie, że przezwycięża się opór.
Ze szkoły wojennej życia. Co mnie nie zabija, to czyni mnie silniejszym.
Ja was uczę nadczłowieka. Człowiek jest czymś, co pokonanym być powinno.
Nikt tak nie kłamie, jak człowiek oburzony.
Bo trzeba umieć zatracić siebie na pewien czas, jeśli się chcemy nauczyć czegoś, od rzeczy, którymi nie jesteśmy.
Osoba wierząca nie jest w ogóle zdolna do tego, aby mieć sumienie w kwestii prawdy i nieprawdy. Prawość w tym punkcie niechybnie doprowadziłaby do zakwestionowania tego, w co wierzy.
Dojrzałość męska - znaczy to tyle co odkryć w sobie ponownie tę powagę, którą się miało przy zabawie jako dziecko.
Czymś szorstkim i łagodnym, czymś chamskim i grzecznym,
Czymś swojskim i czymś dziwnym, czystym i wszetecznym,
Miejscem, gdzie błazen z mędrcem schadzki sobie czynią:
Tego wszystkiego jestem i pragnę być skrzynią,
Zarazem gołębicą i wężem, i świnią!
W co motłoch bez dowodów uwierzył, jakże byśmy to mogli dowodami obalić?
Kto błogosławić nie umie, niech się kląć nauczy.
Jest zawsze trochę szaleństwa w miłości, ale też zawsze trochę rozumu w tym szaleństwie.
Samotnicy dnia dzisiejszego, wy, odosobniający się, ludem wy kiedyś będziecie: z was, któryście się sami wybrali, powstanie lud wybrany - a z niego nadczłowiek.
Gdyby Bóg, który zstapił na ziemię, zamiast kary, winę wziął na siebie - to byłoby dopiero rzeczą boską!
Niezależnie od tego, jak dziwnie to brzmi, należy zawsze stawać w obronie silnych przeciwko słabym; szczęśliwych - przeciwko tym, którzy się nie udali; zdrowych - przeciwko osobnikom zwyrodniałym i dziedzicznie obciążonym.
Chciałbym, żeby zaczęto od szanowania siebie: wszystko inne wypływa z tego.
Nie dalibyśmy się spalić za swoje poglądy: nie jesteśmy ich tak pewni. Ale być może za to, że mamy prawo posiadać poglądy i zmieniać je.
Gdyby małżonkowie nie mieszkali razem, dobre małżeństwa byłyby częstsze.
W warunkach pokojowych człowiek wojowniczy atakuje siebie samego.
Jestem na to dość Polakiem, by całą muzykę świata oddać za Szopena.
Ustępują oni, ci dobrzy, poddają się wnet, ich serce ulega, ich natura do dna posłuszna bywa: lecz kto innych słucha, ten samego siebie nie słyszy.
Człowiek jest liną rozpiętą między zwierzęciem a nadczłowiekiem. Liną nad przepaścią.
Czar poznania byłby niewielki, gdyby na drodze do niego nie trzeba było tyle pokonywać wstydu.
Powiadacie mi przyjaciele, że o gusty i o smaki spierać się niepodobne? Ależ wszelkie życie jest waśnią o gusty i o smaki.
Człowiek jest najlepszym drapieżnikiem.
Patetyczna poza nie należy do wielkości, kto w ogóle potrzebuje póz, ten jest fałszywy.
Każda rozkosz pragnie wieczności.
Miłość jest niebezpieczeństwem samotnika, miłość ku wszystkiemu, co tylko żyje.